Vigtigheden af et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø er kommet mere og mere i fokus. Men der er mange opgaver, der skal løses, før vi i Danmarks Lærerforening kan være tilfredse med lærernes arbejdsmiljø. Her spiller arbejdsmiljørepræsentanten i Rødovre Lærerforening en central rolle.
Arbejdsmiljøloven
Arbejdsmiljøloven er den overordnede lov, der angiver de retningslinier, der gælder for arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, arbejdsmiljøorganisationen, arbejdet med tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer mv.
§ 1. Ved loven tilstræbes at skabe
1) et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, samt
2) grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med vejledning fra arbejdsmarkedets organisationer og vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet.
Arbejdsmiljø - emneopdelt
Du skal altid få indberettet arbejdsskaden til din arbejdsgiver, det gør du via leder, AMR, TR. Det kan have betydning for din fremtid, vi ved aldrig om skaden kan give dig meen, så for din dokumentation skyld, få det indberettet.
Hvis DLF skal hjælpe dig i din arbejdsskadesag, så skal du udfylde denne fuldmagt.
Få din AMR til at hjælpe, eller kontakt Kredskontoret. Når skemaet er udfyldt, så sendes det til Kredskontoret, så videreformidler det til DLF.
Hvis du vil se hvem der er valgt som arbejdsmiljørepræsentanter på skolerne, skal du trykke på linket DLF InSite. Her får du et overblik.
Arbejdstilsynet er den danske myndighed på arbejdsmiljøområdet. Det er vores mål at fremme et sikkert og sundt arbejdsliv for alle og flytte arbejdsmiljøet i den rigtige retning.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er en selvejende institution administreret af ATP. Vores vigtigste opgave er at træffe uafhængige og korrekte afgørelser efter arbejdsskadeloven. AES behandler hvert år ca. 50.000 sager, hvor mennesker er kommet til skade eller er blevet syge på arbejdet.
Arbejdsmiljøloven har til formål at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø for alle ansatte i Danmark. Loven fastlægger regler for både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og gælder for alle arbejdspladser. Arbejdsgiveren har hovedansvaret for, at arbejdet kan udføres forsvarligt, og at risici forebygges.
Loven kræver bl.a.:
Forebyggelse af arbejdsulykker og nedslidning
Inddragelse af medarbejdere gennem arbejdsmiljøorganisationen (AMO)
Løbende arbejdspladsvurderinger (APV)
Fokus på både fysiske og psykiske belastninger
Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at reglerne overholdes og kan udstede påbud ved overtrædelser.
Vil du have den endnu kortere – fx til en præsentation – eller uddybet med fokus på psykisk arbejdsmiljø, samarbejde med AMR, eller lignende?