APV´en er landet

Ultimo maj udkom den længe ventede arbejdspladsvurdering (APV) for kommunens skoler. Mange har sikkert tænkt, at APV´en blev syltet af frygt for de resultater, den ville vise, men det er ikke tilfældet. Tværtimod giver det forhold, at undersøgelsen er lavet så sent på året ekstra tyngde til resultatet. Besvarelserne er ikke lavet i affekt kort inde i det første reform-år, men derimod på et tidspunkt hvor man aner det puslespil, alle de opkastede brikker danner på den enkelte skole.

APV´en er struktureret omkring begrebet social kapital. Kapitalen består af delelementerne tillid, retfærdighed og samarbejde, der hver især opgøres på baggrund af svar på spørgsmål i forskellige kategorier. Vi konstaterer, at den sociale kapital er faldende på skolerne med en jævn fordeling på alle tre delelementer. Samarbejde scorer højest, retfærdighed lavest.

Det billede, som rapporten tegner, er derfor entydigt; arbejdsmiljøet er under pres på skolerne, og der er således ikke opmuntring at hente, medmindre man selvfølgelig frygtede værre resultater. De positive historier der kan uddrages af rapporten, handler primært om det sammenhold og samarbejde, man har med sine kolleger. Her er respondenterne godt tilfredse, ligesom man er det, når man vurderer at have de personlige kvalifikationer, der er nødvendige for at kunne bestride arbejdet.

Vi står altså tilbage med en APV, der ansporer til handling. Rødovre Lærerforening mener, at vi med en lokalaftale kan tage et første skridt i en positiv retning, om end vi også ved, at tingene ikke er gjort med det. På den enkelte skole er der brug for at tage grundigt fat i arbejdet med APV´en, så de konkrete handleplaner, der skal laves, giver resultater i form af et forbedret arbejdsmiljø og en styrket social kapital.

Dette var også temaet, da RLF havde indkaldt kredsstyrelse, arbejdsmiljørepræsentanter og tr-suppleanter til en arbejdsdag, der havde APV´en som omdrejningspunkt. Resultatet af dagen må deles op i forskellige konklusioner. Det står klart for os, at arbejdet må anskues både lokalt og centralt. Hver skole må forfølge de konkrete problemstillinger, der er aktuelle netop dér, men samtidig have for øje, at arbejdet også gerne må få effekt på de øvrige skoler. Stærkere kommunikation og opmærksomhed på fællesskabet i foreningen er både mål og middel i denne sammenhæng.
Som et spejl af APV´en er det især den manglende retfærdighed, vi vil forfølge. Gennemsigtighed i beslutninger og et forbedret forhold mellem krav og ressourcer er midler til at løfte lærernes oplevelse af retfærdighed på arbejdspladsen. Hvad gennemsigtigheden angår, er det vores opfattelse, at aftaler, retningslinjer og principper er en stor hjælp til skolerne og ikke det modsatte, som lægfolk ellers gerne vil italesætte. Den argumenterede retfærdighed som styringsredskab kan nok fungere i simple organisationer uden ressourceproblemer, men sådan ser tingene jo ikke ud på en skole. Her er der tale om komplekse, ressourcepressede organisationer, hvor ingen har et fuldstændigt overblik, og i et sådant scenarie er den aftalte retfærdighed mere – ja, retfærdig.