Sommerhilsen fra formanden

Kære medlemmer

Om lidt har eleverne haft den sidste time for i år, og skolerne fejrer endnu et skoleårs afslutning. Den særlige feriestemning breder sig rundt om på skoler og de mange andre arbejdspladser i Rødovre, hvor RLF’s medlemmer arbejder.

Det har igen i år været et travlt skoleår, og der har bestemt været tidspunkter, hvor jeg selv har tænkt, at tempoet har været lige en tand for meget. Omvendt har det også været et skoleår, hvor vi i fællesskab har nået nogle højdepunkter. Vores arbejde med såvel løn- og arbejdsforhold – især vores professionsaftale – er af meget stor betydning for vores arbejde og Rødovres fælles skolevæsen.

Men det der, for mit vedkommende, er betryggende og tegn på, at vi tager skridt i den rigtige retning, er min oplevelse af en genfunden energi. Der har i år været flere eksempler på, at vi igen får frigjort tanker og kræfter til at udvikle, at koncentrere os om god undervisning, at bringe vores faglighed i spil. Og det på trods af det åbenlyse pres, der fortsat er på eksempelvis forberedelsestiden.

I år har jeg haft fornøjelsen af at høre flere kollegaer fortælle om helt almindelige skoledage, hvor undervisningen er lykkedes, og hvor dagen har virket næsten ’før lov 409 og reform’. Det virker helt sort, at det skal fremhæves, men de sidste år har for mig været præget af færre af den slags fortællinger fra hverdagen om ’at lykkes som lærer’. Det handler ikke om store udviklingstiltag og tykke kvalitetsrapporter. Det handler om det gode lærerliv – om hverdagen med gode kollegaer og fantastiske elever.

Det er afgørende for os alle, at der er disse gode oplevelser i arbejdet. Det er den slags, der giver mod og overskud i arbejdet. I de tilfælde hvor hverdagen i alt for lang tid er præget af det modsatte, nærer det kimen til en af de af de største trusler mod folkeskolen både nationalt og lokalt: At vi som medlemmer resignerer og giver op. Jeg vil derfor fremhæve to ting, der er værd at huske i kampen for folkeskolen, professionen og for eleverne:

-          Vi må aldrig lade os selv pådutte eller affinde os med en lønmodtagerrolle og mentalitet. Den væsentligste enkeltfaktor for elevernes udbytte af skolegangen er kvalificerede lærere, der er velforberedte og brænder for undervisningen, og det vil være en katastrofe, hvis det lykkes at pille den fagprofessionelle identitet ud af os ved at presse yderligere på vores arbejdsvilkår og indflydelse på undervisningens og folkeskolens udvikling.

-          Vi skal vedholdende, kritisk og konstruktivt indgå og udvikle overenskomster og aftaler, der anerkender, at ressourcer og krav skal hænge sammen og at både fordelingsretfærdighed og procesretfærdighed er en forudsætning for en god arbejdsplads og et godt arbejdsmiljø. Modsætningen er en fortsat sparekurs med individuelle aftaler mellem den enkelte og lederen, hvor magtforholdet er ulige, og det ikke er til at gennemskue kriterierne for fordelingen af f.eks. arbejdsopgaver og goder.

Ja, kære medlemmer, mange af jer kender mig og ved, jeg kunne skrive tyve sider med teorier, visioner og idéer. Det vil jeg ikke gøre nu. Til gengæld vil jeg bede jer om at have noget med i baghovedet i sommerferien: Hvordan kan jeg i mit arbejde og medlemskab af RLF være med til at styrke fællesskabet, dyrke sammenholdet og til de gode relationer både lokalt og i kredsen?

Jeg håber, alle vil nyde en velfortjent sommerferie, og husk nu at lade arbejdet blive på arbejdspladsen.

Anders Liltorp

Formand for Rødovre Lærerforening

 

Emner

Målgruppe